מה עושים כאשר אדם אהוב נפטר?

התקבלה הבשורה המרה: אדם קרוב אליכם עבר מן העולם. היום בו מישהו קרוב הלך לעולמו לצערנו הוא בלתי נמנע, והוא יכול לקרות ממגוון סיבות, בכל זמן, כאשר דבר לא מכין אותנו לרגע הקשה בו נקבל את הבשורה המרה. בכל זאת, כדי לבצע את הפעולות הדרושות בעת פטירה של אדם יקר – חשוב לדעת מה הם השלבים שיש לעבור, החל מהרגע בו האדם נפטר עד לרגע הקבורה וגילוי המצבה. אז כיצד פועלים מרגע הפטירה? ריכזנו בעבורכם את המידע הנחוץ.

הודעה על הפטירה והוצאת תעודת פטירה

השלב הראשון לאחר שהאדם נפטר הוא יצירת קשר עם מגן דוד אדום כדי להודיע על המאורע, זאת במידה והאדם נפטר בביתו. כמו כן, במקרה כזה, תצטרכו להמשיך את התהליך מול צוות מגן דוד אדום שיספק לכם עותקים של תעודות הפטירה, ודו"ח של מגן דוד אדום, במידת הצורך.

אם האירוע קרה בבית החולים – תוכלו לקבל תעודת פטירה החתומה על ידי הרופא שטיפל במקרה. את התעודה מקבלים כשהיא חתומה על ידי הצוות הרפואי.

במקרים יוצאי דופן של מוות בנסיבות חשודות – על המשטרה להיות מעורבת. לכן יש להזמין למקום חוקר משטרה. לאחר החקירה, יש לבקש אישור מהמשטרה על המוות ונסיבות האירוע, במקרה שקיים רקע פלילי. נוסף לכך, יש להצטייד בתעודת זהות של הנפטר.

פנייה אל חברה קדישא תסייע לכם להזמין אמבולנס שיעביר את המת אל בית העלמין או לבית החולים הקרוב.

הדפסת מודעות אבל

מלבד ההודעה לרשויות על פטירתו של האדם הקרוב, יש להדפיס מודעות אבל, ולו כדי ליידע את הסביבה על המאורע ועל מועד ההלוויה. על מודעת האבל להכיל כמה פרטים חשובים: שמו המלא של הנפטר, יום פטירתו ומועד ההלוויה. עברו על הנוסח כמה פעמים, וודאו כי אתם מציינים את המקום בו תיערך הלוויה. נציין כי יש לא מעט נוסחים קבועים של מודעות אבל ואף ניתן למצוא ברשת פורמטים שהוכנו מבעוד מועד.

קבלת רישיון קבורה

חברה קדישא מהווה גוף מוסמך לביצוע קבורת יהודים. לשם המהלך יש להוציא ממשרד הבריאות רישיון קבורה. את הרישיון מקבלים ממשרד הבריאות, ללא תשלום, תוך הצגת תעודת הפטירה (ע"ע הוצאת תעודת פטירה) והעתק של תעודת הזהות של הנפטר. במקרים של פטירה בבית – יוכלו חברה קדישא להנפיק את הרישיון. במקרים של מוות בבית החולים: ניתן לבצע את מרבית הסידורים אצל המזכירה הרפואית שבמקום.

פינוי גופת הנפטר

החלק הקשה שעמו מתמודדים קרובי משפחה הוא העברת הגופה של הנפטר לבית העלמין, ותיאום מועד הלוויה. על פי הדת היהודית אין להלין את המת. לכן יש לבצע תיאומים עם בית העלמין, כמה שיותר מוקדם, ולתאם את מועד הלוויה. חשוב לבצע תיאום ביום עצמו, תוך בחירת בית עלמין קרוב למקום מגוריו של הנפטר. חשוב לדעת כי כל תושב ישראל שנפטר בארץ או בחו"ל יכול להיקבר בבית קברות עירוני ליד מקום מגוריו, ללא תשלום.

"כל עוד מישהו זוכר אותנו, אנחנו חיים." – קרלוס רואיז זאפון

אנו רואים שליחות בהנצחת זכרון יקיריכם

תכנון טקס הלוויה

בטקס הלוויה יש לקרוא קדיש, נוהג שנעשה בדרך כלל על ידי אדם קרוב (חשוב לוודא שיש מניין). בלוויה נוהגים לדבר בשבחו של המת ולתמוך אחד בשני. עוד יקראו תפילות לעילוי נשמת המת. רבים נוהגים בעת הטקס להניח זר פרחים ייעודי על הקבר.

ארגון אזכרה ובחירת מצבה

בשלבים הסופיים של התהליך יש לבחור מצבה. את המצבה אפשר לבחור ממגוון חברות המציעות מצבות וכמובן שעדיף שתסתכלו על דוגמאות למצבות כדי להיות בטוחים בבחירת קבלן מצבות. כיום אפשר לבצע קבורה בקיר עם לוח מצבה שעלותו נחשבת פחות יקרה ממצבה רגילה. עוד אפשר לתכנן מצבה אומנותית ולהתאים אותה לגודל חלקת הקבר באמצעות המומחים.

לאחר סיום כול הסידורים הללו, יש לארגן אזכרה שתתקיים לאחר 30 ימים מן הרגע שבו נקבר המת. את האזכרה נהוג לקיים בכל שנה בתאריך שבו נפטר האדם הקרוב. בכך תוכלו לכבד את זכרו ולהקל על הרגשות הכואבים שאתם נושאים עמכם.

שלא תדעו עוד צער.

אנו משתתפים בצערכם ובכאבכם

נעמוד לרשותכם ככל שניתן כדי להעניק כבוד אחרון ליקיריכם. הנכם מוזמנים להשאיר לנו פרטים ונשוב אליכם בהקדם

נגישות