איך לבנות מצבות ולקיים הלוויות בירושלים תחת הנחיות קורונה?

נגיף הקורונה השפיע על כל תחומי החיים שלנו – על הבריאות, הכלכלה, החינוך, התרבות וגם על ענייני קבורה ולוויות. אם בעבר לא הייתה מגבלה על כמות האנשים שיכלו להגיע להלווית בירושלים, הרי שכיום בשל החשש מהידבקות בנגיף הוחלט להגביל את ההתקהלויות בהלוויות. הוכחה לכך שהתקהלויות בהלוויות עלולות לגרום להידבקות בנגיף, הגיעה בחודש נובמבר 2020. יותר ממאה אנשים הגיעו לבית ההלוויות שבטקסס, ארצות הברית, כדי לחלוק כבוד אחרון לננסי קדץ שהלכה לעולמה. 42 מהמשתתפים בהלוויה נדבקו בקורונה, כשהחולה הצעיר ביותר הוא בן 3 והחולה המבוגר ביותר הוא בן 90. המשתתפים אמנם עטו מסיכות אך לא שמרו על ריחוק חברתי.

קשה מאוד לאבד אדם קרוב, על אחת כמה וכמה בימי הקורונה. אם איבדתם את יקירכם ואתם זקוקים לשירותי קבורה בירושלים או בניית מצבות בירושלים, חשוב שתהיו מעודכנים בהנחיות של משרד הבריאות בישראל לגבי קיום הלוויות בירושלים בצל נגיף הקורונה:

מיקום ההלוויה
ההלוויה וההספדים לנפטר ייערכו במקום פתוח בלבד.

טיפול בנפטר
מצוות טהרת המת תחול גם על אדם שנפטר כתוצאה מנגיף הקורונה, או שיש חשד כי נפטר מקורונה. יחד עם זאת, הוא לא יעבור טבילה כמו נפטרים אחרים והטהרה תתבצע רק על ידי צוות ייעודי שיהיו ממוגן. לאחר הטהרה, הנפטר יעטף בשני שקי פלסטיק בלתי חדירים לפני הקבורה.

הובלת הנפטר
ניתן להוביל את הנפטר בארון קבורה או על גבי אלונקה, אך חל איסור על המלווים לגעת בגופת הנפטר. אין הגבלה על המרחק מהנפטר ואפשר לעמוד קרוב אליו. על עובדי חברת קדישא ועובדי גופי הקבורה ללבוש כפפות חד פעמיות כאשר הם באים במגע עם הנפטר.

כמות המשתתפים
הלוויות יכולות להתקיים בנוכחות של עד 20 אנשים, כולל צוות בית העלמין. באחריותה של משפחת הנפטר לוודא שכמות האנשים היא בהתאם להנחיות. יש לשמור על מרחק של שני מטר מאדם לאדם וכמובן לעטות מסיכות.

אנשים שנדרשים לבידוד ביתי
חל איסור על אנשים שנדרשים להיות בבידוד, להגיע להלוויה ולהשתתף בה. אם קרוב משפחה מדרגה ראשונה של הנפטר נאלץ להיות בבידוד, הוא יכול לפנות למוקד משרד הבריאות בטלפון *5400 כדי לקבל אישור והנחיות מיוחדות לגבי ההשתתפות שלו בהלוויה.

חולי קורונה מאומתים
גם אנשים שנמצאו חיוביים לקורונה או אנשים עם תסמינים נשימתיים אינם רשאים להשתתף בהלוויה. במקרה שמדובר בקרובי משפחה של הנפטר מדרגה ראשונה, ניתן לפנות למוקד משרד הבריאות ולבקש אישור להשתתף בהלוויה. חולה מאומת יוכל להגיע להלוויה כשהוא נמצא בתוך אמבולנס, והזמנת האמבולנס תהיה על חשבונו. על החולה אסור לרדת מהאמבולנס במהלך כל זמן ההלוויה, ולאף משתתף אחר בהלוויה אסור להיכנס לאמבולנס. אם חולה הקורונה מאושפז בבית חולים, עליו לקבל אישור מהרופא שהמצב הרפואי שלו מאפשר לו להשתתף בהלוויה.

נגישות